Prikaz dela Beograda OPVN stilom

Završen uvoz linija javnog prevoza u Beogradu

Prikaz linije 16 u stilu metro linije

Prvi otvoreni GTFS (specifikacija svih linija gradskog prevoza) Beograda smo mogli da dobijemo negde u junu 2020. godine, i to zahvaljujući projektu UNDP-a „Otvoreni podaci – otvorene mogućnosti“ i Andreji Gluščević koja je kao ekspert radila sa 6 lokalnih samouprava na otvaranju podataka o javnom prevozu. GTFS podatke možete da vidite ovde na data.gov.rs sajtu (gde se nalaze i ostali otvoreni podaci). !Međutim, ta vest je tada prošla donekle nezapaženo i nije bilo ni vremena ni ljudi da se pozabave ovim. Tu negde oko novembra počinje ozbiljniji rad na uvozu svih linija GSP-a i pre kraja januara, posle 2-3 meseca svakodnevnog rada, možemo da „proglasimo pobedu“ – sve rute i sve stanice svih linija javnog prevoza su 100% tačne u OpenStreetMap-ama, do poslednje stanice! Više detalja možete naći na glavnoj temi na forumu.

Sâm projekat je tekao u više faza. Prvo je pokušano da se spoje postojeće stanice i njihovi „ref“ tagovi sa referencama iz GTFS-a. Kada je to urađeno (nađeno je 750 od 900 nedostajućih stanica) , onda je pravljen poseban program koji je, za zadatu GTFS rutu, mogao da javi sve greške koje postoje u OSM-u. Zatim su uporedo poboljšavani i program i rađene linije, prvo dvocifrene i ekspres linije, pa tramvaji i trole, pa onda trocifreni. Sve vreme je išla komunikacija sa vlasnicima PTNA platforme, i dogovor da se Beograd ubaci na PTNA koja potom automatizovano skida GTFS sa data.gov.rs i radi detaljnu analizu, tako da smo sad i tamo! Dok je to sve urađeno do januara, pojavila se i nova verzija GTFS-a, pa je onda sve dorađivano (npr. puštena je ponovo ulica „Nedeljka Gvozdenovića“ na Bežanijskoj kosi, Zaplanjska na Voždovcu… gde su ponovo počeli da prolaze autobusi i to je trebalo doraditi sve). Za svaku rutu je rađen pipav i spor posao – napraviti master rutu (ako je nema), srediti tagove master rute, naći rute za oba smera, srediti tagove na rutama, i onda proći za sve stanice, srediti im redosled, povezati geometrije ruta ako su imala rupa (a obično jesu) itd… I tako za 162 linije! Ima nekih linija koje trenutno nisu u funkciji, ali deluje da će se uskoro vratiti (kao tramvaji 3, 10, 12…), pa one nisu brisane, samo im je stavljen „lifecycle“ prefiks, pa su sad vode kao „disused:route“ i „disused:master_route“.

Napravljeni program je generički, tako da je on objavljen i javno na raznim OSM kanalima, i svi su pozvani da ga koriste. Deluje da je ovo prvi konzolni program ove vrste koji može da primeti greške iz GTFS-a u OSM-u.

Što se tiče stanja u OSM-u, bilo je donekle OK, reklo bi se da je bilo 70%-80% sve već uneseno. Naravno, najveće greške su bile po prigradskim linijama gde su falile stanice, pa čak i cele linije!

U celom ovom poslu, nalažene su i greške u samim zvaničnim podacima, pa su i one prijavljene. Najčešće su bile pravopisne i obične greške u kucanju, ali ima i interesantnijih problema, npr. GTFS kompletno ignoriše stanice sa linija 109 i 110 koje izlaze van granica Beograda (koje idu u Čentu i Opovo). Takođe je primetno da je ceo deo oko Beograda na vodi je urađen traljavije.

Šta je sledeće? Najbitnije je ispratiti kada izlazi novi GTFS i ažurirati OSM kada se to desi. Drugo bitno je koristiti postojeće QA alate (kao GeoFabrik i PTNA) da se održi kvalitet ovakvih ruta. Ono što nije urađeno je da se srede pozicije stanica. Naime, stanice u OSM-u su pomeren u odnosu na GTFS u proseku 36m i ovo treba srediti. Nije strašno, ali ovo je jednokratni posao, a donosi dosta bolju mapu (detalji na forumu).

Sada smo mirni par godina sigurno pre nego što se kvalitet linija javnog prevoza opet sroza na nivo kakav je bio pre ovog uvoza:)

Jedno mišljenje na „Završen uvoz linija javnog prevoza u Beogradu“

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.Neophodna polja su označena *