Приказ дела Београда OPVN стилом

Завршен увоз линија јавног превоза у Београду

Приказ линије 16 у стилу метро линије

Први отворени GTFS (спецификација свих линија градског превоза) Београда смо могли да добијемо негде у јуну 2020. године, и то захваљујући пројекту UNDP-а „Отворени подаци – отворене могућности“ и Андреји Глушчевић која је као експерт радила са 6 локалних самоуправа на отварању података о јавном превозу. GTFS податке можете да видите овде на data.gov.rs сајту (где се налазе и остали отворени подаци). !Међутим, та вест је тада прошла донекле незапажено и није било ни времена ни људи да се позабаве овим. Ту негде око новембра почиње озбиљнији рад на увозу свих линија ГСП-а и пре краја јануара, после 2-3 месеца свакодневног рада, можемо да „прогласимо победу“ – све руте и све станице свих линија јавног превоза су 100% тачне у OpenStreetMap-ама, до последње станице! Више детаља можете наћи на главној теми на форуму.

Сâм пројекат је текао у више фаза. Прво је покушано да се споје постојеће станице и њихови „ref“ тагови са референцама из GTFS-а. Када је то урађено (нађено је 750 од 900 недостајућих станица) , онда је прављен посебан програм који је, за задату GTFS руту, могао да јави све грешке које постоје у OSM-у. Затим су упоредо побољшавани и програм и рађене линије, прво двоцифрене и експрес линије, па трамваји и троле, па онда троцифрени. Све време је ишла комуникација са власницима PTNA платформе, и договор да се Београд убаци на PTNA која потом аутоматизовано скида GTFS са data.gov.rs и ради детаљну анализу, тако да смо сад и тамо! Док је то све урађено до јануара, појавила се и нова верзија GTFS-а, па је онда све дорађивано (нпр. пуштена је поново улица „Недељка Гвозденовића“ на Бежанијској коси, Заплањска на Вождовцу… где су поново почели да пролазе аутобуси и то је требало дорадити све). За сваку руту је рађен пипав и спор посао – направити мастер руту (ако је нема), средити тагове мастер руте, наћи руте за оба смера, средити тагове на рутама, и онда проћи за све станице, средити им редослед, повезати геометрије рута ако су имала рупа (а обично јесу) итд… И тако за 162 линије! Има неких линија које тренутно нису у функцији, али делује да ће се ускоро вратити (као трамваји 3, 10, 12…), па оне нису брисане, само им је стављен „lifecycle“ префикс, па су сад воде као „disused:route“ и „disused:master_route“.

Направљени програм је генерички, тако да је он објављен и јавно на разним OSM каналима, и сви су позвани да га користе. Делује да је ово први конзолни програм ове врсте који може да примети грешке из GTFS-а у OSM-у.

Што се тиче стања у OSM-у, било је донекле ОК, рекло би се да је било 70%-80% све већ унесено. Наравно, највеће грешке су биле по приградским линијама где су фалиле станице, па чак и целе линије!

У целом овом послу, налажене су и грешке у самим званичним подацима, па су и оне пријављене. Најчешће су биле правописне и обичне грешке у куцању, али има и интересантнијих проблема, нпр. GTFS комплетно игнорише станице са линија 109 и 110 које излазе ван граница Београда (које иду у Ченту и Опово). Такође је приметно да је цео део око Београда на води је урађен траљавије.

Шта је следеће? Најбитније је испратити када излази нови GTFS и ажурирати OSM када се то деси. Друго битно је користити постојеће QA алате (као GeoFabrik и PTNA) да се одржи квалитет оваквих рута. Оно што није урађено је да се среде позиције станица. Наиме, станице у OSM-у су померен у односу на GTFS у просеку 36m и ово треба средити. Није страшно, али ово је једнократни посао, а доноси доста бољу мапу (детаљи на форуму).

Сада смо мирни пар година сигурно пре него што се квалитет линија јавног превоза опет сроза на ниво какав је био пре овог увоза:)

Једно мишљење на „Завршен увоз линија јавног превоза у Београду“

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *