GSP-ovih veličanstvenih 5

Sada kada je uvoz svih stanica u Beogradu gotov, o čemu smo već pričali, red je da uradimo i neku malu analizu tih linija u Beogradu. Sigurno znate one glupe sajtove po netu koje imaju članke tipa „Top 10 destinacija“, „Top 10 najboljih slušalica“ i sl. Po ugledu na njih, predstavljamo Vam top 5 linija u Beogradu po različitim kriterijumima:) Za svaki od kriterijuma smo sakrili odgovore, jer Vam možda bude zanimljivo da pogađate sve ovo!

Svi odgovori imaju vezu na openstreetmap.org sajt, da možete i sami da nastavite da istražujete! Za odgovore koji imaju smisla za oba smera, dat je link samo ka jednom smeru (a drugi smer nije ni razmatran u top 5).

Najduža linija

Da krenemo od najosnovnijih stvari. Da li ste se možda ikada zapitali koja je najduža linija u Beogradu? Da li možda možete i da pogodite pre nego što kliknete na odgovor?

Odgovore možete videti ovde:

 

Inače, u analizi je korišćena duža od 2 rute, čisto da bude jasno.

Ipak, ova analiza nije fer ako se gleda uže gradsko jezgro, pa hajde isto pitanje, ali samo bez trocifrenih prevoza! Dakle, koja su najduže linije u Beogradu ako ne gledamo prigradske linije!?

 

Možemo postaviti i obrnuto pitanje – koje su to najkraće linije u Beogradu? Može se pretpostaviti da će to biti neke linije u užem centru Beograda, ali koje? Razmislite da ubodete bar jednu u top 5, pa kliknite:)

 

Stavili smo i 6. liniju ovde, pošto jedna od ovih radi samo vikendom, pa nije fer. Kladim se da niste ovo baš očekivali:)

Najduža linija (vremenski)

Nismo završili sa dužinom. U srpskom jeziku dužina ima više značenja, sad ćemo da pogađamo koje su najduže i najkraće linije, ali po trajanju. Ako ste pomislili da su najduže linije po kilomotraži ujedno i najduže po trajanju, ne biste bili baš u pravu. Samo jedna najduža linija po kilometraži je uspela da uđe u top 5 po trajanju! Eto male pomoći:)

 

Sa druge strane, najkraće linije po kilometraži su uspele da budu najkraće i po trajanju! To valjda ima smisla jer na tako kratkim linijama nema mesta za preticanje (ni na tabeli ni na drumu:). Jedino što ovde možete da pogađate je redosled. Ali da ne bi bilo kompletno nezanimljivo, uključeno je i 6. mesto na kome su čak 10 linija koje dele to 6. mesto.

 

Najčešća/najređa linija

Znate ono kad čekate na stanici, a Vašeg autobusa nema, kao da je aspirin, pa ide na svakih 6 sati? Ako se vozite sledećim linijama, nikada nećete čekati, pošto idu na svakih 5 minuta! Predstavljamo Vam top 5 u 5!

 

Inače, za interval je uzeta medijana polazaka radnim danima, što bi uglavnom bili radni sati od 9 do 5 popodne. A obrnuto, koje su to linije koje idu kao aspirin? Da li ima neko ko ide na 6 sati? Saznajte kada kliknete ovde:

 

Linija sa najvećim brojem stanica

Koja linija najviše staje i kreće? Na kojim linijama su se mehanizmi za otvaranje vrata najviše pohabali. Da li su to iste linije kao i najduže linije, šta mislite? Da li možete da pretpostavite koliko najviše stanica jedna linija može da ima. Odgovore na sva Vaša pitanja ima sledeća tabela:

 

U tabeli iznad je prikazan samo jedan smer po liniji, pretpostavlja se da će i drugi smer da ima dosta stanica.

Već ste navikli od ranije, sad gledamo isto to, samo na drugu stranu. Koliko malo linija može da ima stanica?

 

Po obišlim stranama reka

Ovaj naslov je možda zbunjujući, ali svodi sa na ovo – u Beogradu ima dve reke i one dele Beograd na tri dela, tri obale – stari grad, novobeogradsku stranu i „banatski“ deo (gde je Borča). Razmislite dobro – da li ih ima i, ako ih ima – koji autobusi imaju tu čast da prođu sve tri ove obale?!

 

Stanice sa najviše linija

OK, da ostavimo malo linije na miru, da se fokusiramo na stanice. U Beogradu zvanično ima 3078 stanica, a od toga čak 1302 postoji samo zbog jedne linije. Kroz ostale stanice prolazi više od jedne linije. Šta mislite, koliko linija najviše prolazi kroz neku stanicu i koje su to?

 

Interesantno je da je samo jedna stanica sa ovog spiska u isto vreme i okretnica.

Najpopularnije/najusamljenije linije

Uf, ovo će biti teško definisati i objasniti. Koje linije prolaze kroz stanice kroz koje prolaze i druge linije. Tj. da je većina stanica na ruti neke linije dom i drugim linijama. Prava definicija koja je korišćena da se nađu top 5 je – najpopularnija linija je ona kojoj je prosek broja drugih linija na stanicama na trasi najveći. Da vidimo koje su to:

 

Ne znam jel ste očekivali ovo, ali ja nisam – očekivao sam linije iz uskog centra sa malim brojem stanica. Hajmo isto to, ali za najusamljenije linije, tj. linije koje idu po stanicama gde nema nikog drugog osim njih. Očekujemo da prosek po stanici bude manji od 1 ovde (jer nema drugih linija osim te usamljene).

 

Pogledajte, molim Vas, ove linije, koji su ovo vukovi pustinjaci. Ove linije idu gde nijedna druga linija ne sme.

Linija sa najviše obiđenih kružnih tokova

Sa kojih linija vozači moraju da motaju svoje volane više od svojih kolega:) Na kojim linijama šoferi imaju najbolji biceps. Top 5 stanica po broju kružnih tokova na svojoj trasi

 

Kružne linije

Beograd može da se podiči sa par kružnih trasa. Da li znate koliko ih ima i koje su? Pokušajte koliko možete da ih nabrojite:) Evo mala pomoć – nema ih 5:)

 

Zaključak

Tekst je malo šaljiv, ali pokušaj je bio da se pokaže šta se sve može istražiti i šta sve možemo interesantno otkriti kada su podaci slobodni. Čim je GTFS grada Beograda postao otvoren i slobodan za uvoz, uvezen je u OSM projekat! Od ovog su imali koristi i grad Beograd (koji je dobio sve greške koje smo našli) i OSM platforma koja sad ima tačnije podatke. A od ovog korist imamo svi mi koji koristimo OSM (direktno i indirektno kroz različite softvere), a evo i sad kad smo mogli da saznamo još ponešto o javnom prevozu u Beogradu! Ovde moram još jednom da pomenem projekat UNDP-a „Otvoreni podaci – otvorene mogućnosti“ i Andreju Gluščević koja je kao ekspert radila sa 6 lokalnih samouprava na otvaranju podataka o javnom prevozu, bez kojih ovo ništa ne bi bilo moguće!

Nadamo se da Vam je ova lista bila interesantna i da ste bar nešto novo otkrili danas!

4 mišljenja na „GSP-ovih veličanstvenih 5“

  1. Sjajno odrađeno, kreativno! Puno daljih uspeha!

    Pozdrav od geografa i obožavaoca geografskih top lista!

    Milan, nekadašnji asistent na PMF NS,
    Dablin

    1. Nažalost, GTFS format „ne zna“ za koncept opterećenosti (niti koliko ima ljudi u prevozu, niti koliko i gde ko ulazi/izlazi…), tako da to ne može da se izvuče iz ovih podataka. Ako bi to BG Prevoz i dao, to bi bio kompletno novi skup podataka, ali nešto sumnjam da ćemo to da vidimo:)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.Neophodna polja su označena *